Subject: Ed: Ekspressist rahustite ja uinutite teemal
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: Kärolin Jenas <[email-masked]>
Date: Fri, 14 Jun 2024 16:58:05 +0300

Saatja: Anna Teele Orav <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: reede, 14. juuni 2024 16:27
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Ekspressist rahustite ja uinutite teemal

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Suhtlesime ravimiametiga rahustite ja uinutite teemal. Nüüd kirjutame
uneprojekti kokku. Esiteks, kas sellise sõnastusega sain ma asjast õigesti
aru:
Rahustite ja uinutite (ehk bensodiasepiinisarnaste ainete) kasutamine on
viimasel viiel aastal olnud üsna stabiilne. Ent kui vaadata ainult
unerohtusid, siis nende kasutus langes 2023. aastal 7% võrreldes 2022.
aastaga ning jõudis viimase nelja aasta kõige madalamale tasemele.
Uue määruse järgi ei tohi bensodiasepiine ja Z-ravimeid patsiendile
määrata kauem kui 2–4-nädalaseks raviks, mille sisse jääb ka annuse
vähendamise periood.

Teiseks, küsiks teilt kvetiapiini kohta ka. Kuidas on selle
väljakirjutamistrendid muutunud alates 2019? Kui sageli kasutatakse seda
unehäirete ravis?

Üks perearst, kellega suhtlesin, ütles nõnda: "Kvetiapiinil on mitmeid
näidustusi. Praktikas kasutame seda toimeainet üpris sageli ka unehäire
korral. Uinumiseks sobib ta enamasti väikeses annuses. Teiste näidustuste
korral on ravimi annused kordades suuremad. Igal preparaadil on toimed ja
kõrvaltoimed, nii ka antud preparaadil, kuid positiivne on see, et selle
preparaadiga ei ole sõltuvuse kujunemist – mulle teadaolevalt –
kirjeldatud, samas on ta unehäire korral sageli olnud patsientidele sobiv
preparaat."

Minul oli imelik lugeda, et perearsti sõnul ei ole selle ravimiga
sõltuvuse kujunemist täheldatud, sest teaduskirjandusest on jäänud silma,
et on, ning samuti, et seda ei soovitata unehäirete korral.

Saan aru, et see uus määrus ei reguleeri kvetiapiini kasutamist. Kas seda
võivad arstid siis unehäire puhul välja kirjutada, kuigi teaduskirjandus
seda ei toeta?

Heade soovidega

Anna Teele Orav